Voor onze opdrachtgever VBK Uitgevers zoeken wij een leidinggevende Senior Marketeer Fictie, die vol enthousiasme de marketingregie gaat voeren voor een aantal prachtige fictie fondsen.
Organisatie
VBK Uitgevers is een groep van sterke fictie- en non-fictie-uitgeverijen. Samen zijn ze de marktleider in de algemene boekenmarkt. Als Senior Marketeer Fictie werk je voor de uitgeverijen Zomer & Keuning, uitgeverij Mozaïek en uitgeverij KokBoekencentrum. Elke uitgeverij heeft zijn eigen identiteit en uitgeeflijnen. Denk aan feelgood-, New Adult-, (historische) streek- en familieromans en romans met diversiteit, maar ook literaire fictie, en fictie voor fans vanuit de christelijke markt. Je kent ze van internationale topauteurs als Colleen Hoover, Jennifer L. Armentrout, Irma Joubert, of Lynn Austin. Of van Nederlandse auteurs als Els Florijn, Gerda van Wageningen, en Chantal Claassen.
Functie
Als Senior Marketeer Fictie bouw je verder aan een paar prachtige fictie fondsen met kwalitatieve auteurs uit binnen- en buitenland. Jij voert de marketingregie op het fictieaanbod boordevol romance, feelgood-, YA- en New Adult-titels en met daarbij ook aantrekkelijke literaire fictie. De strategische uitwerking van topauteur Colleen Hoover, de borging van een #BookTok-campagne op TikTok, het uitbouwen het nieuwe ambitieuze fictieplatform, de begeleiding van een auteursbezoek van een van auteurs, het herijken van visie en kernwaarden: het komt allemaal samen in jouw superuitdagende baan als leidinggevend Senior Marketeer Fictie. Je promoot een genre vol meeslepende en soms ook aangrijpende verhalen. Dankzij jou weten lezers deze verhalen te vinden.
Je gaat ook digitale boekfanaten enthousiast maken voor titels met online (en soms offline) marketingcampagnes. De ontwikkelingen in de uitgeefwereld en het fictieaanbod gaan hard en dat maakt je baan extra leuk. Zo zijn e-books en luisterboeken populairder dan ooit en zijn sommige boeken e-only te verkrijgen. Het is aan jou om de snel opvolgende veranderingen in de lezersmarkt en de online ontwikkelingen in beeld te krijgen en de titels onder de aandacht te brengen bij digitale lezers. Als ervaren marketeer krijg je alle vrijheid krijgt om de marketingstrategie op jouw manier vorm te geven met uitdagende doelen én werk je samen met fijne collega’s die net zulke grote boekenliefhebbers en marketingfanaten zijn als jij.
Je werkt veel samen met het uitgeefteam en met de drie marketeers die je aanstuurt. Daarnaast met collega-marketeers en stagiairs, met wie je het gevarieerde marketingteam vormt. Wat dit team kenmerkt? Veel lachen, met elkaar meedenken en regelmatig overleg, waarbij ieders bijdrage wordt gewaardeerd en men openstaat voor elkaars ideeën. Binnen het team heeft ieder zijn eigen specialisme, waarbij nieuwe ontwikkelingen en kennis worden gedeeld. Jij werkt afwisselend vanuit huis en vanuit het mooie kantoorpand in Utrecht, waarvan de kantoortuin volledig opnieuw is ingericht.
Je werkzaamheden in een notendop:
- Je werkt samen met de twee uitgevers aan de identiteit, kernwaarden en positie van onze merken voor de middellange termijn
- Je stelt vast waar je naar toe wilt en welke doelen hier voor nodig zijn, je geeft deze invulling
- Je kent het aanbod in de fictiemarkt en speelt in op bewegingen
- Je ontwikkelt samen met de marketingcollega’s campagnes om het bereik te vergroten en houdt regie over de executie
- Je stuurt de marketeers, freelancers en stagiairs van de fictiefondsen aan en begeleidt hen
- Je evalueert, stelt bij en informeert
- Je bent het aanspreekpunt voor auteurs bij vragen
- Je onderzoekt contacten met lezerscommunity’s, boekbloggers en media
- Je overlegt veel met de collega’s van redactie en sales en onderhoudt externe contacten in jouw netwerk
Profiel
Jij bent een echte strateeg, je hebt online voelsprieten en vindt snel je weg in de digitale marketingkanalen. Je innovatieve, creatieve brein laten werken: dat geeft jou energie. Ook kun je goed werken onder druk; je raakt niet in paniek als zaken anders gaan dan verwacht en kunt daarbij ook een coachende rol oppakken. Daarnaast onderbouw je jouw keuzes met sterke argumenten, waarbij je kunt terugvallen op jouw professionele ervaring in het marketingvak. Niet te vergeten: je bent een echte fictieliefhebber, waardoor je je goed kunt verplaatsen in onze doelgroepen. Verder neem je mee:
- HBO werk- en denkniveau
- Een aantal jaren ervaring in online- en consumentenmarketing
- Ervaring met het leidinggeven aan (jonge) enthousiaste collega’s
- Ervaring in de uitgeverijbranche is een pré
Wij bieden
Een uitdagende functie in een creatieve én dynamische organisatie. Een afwisselende functie, waarbij je iedere dag bezig bent met prachtige merken en interessante auteurs! Je werkt in een team van jonge, enthousiaste marketingcollega’s. En verder:
- Een functie voor 32 of 36 uur per week
- Een marktconform salaris, passend bij de functie en je afhankelijk van je ervaring
- De mogelijkheid om de helft van de week thuis te werken En werk je op kantoor? Reken dan op een moderne hybride werkplek op ons kantoor in Utrecht, dat goed toegankelijk is en bereikbaar is met het openbaar vervoer. Nog een tweetal bonussen: we hebben een koffie- en broodjescorner in huis én volop groen in de omgeving om uit te waaien in de pauze.
- Flexibele werktijden: je start je werkdagen tussen 7.00 en 10.00 uur.
- Ontwikkelmogelijkheden door diverse trainingen en uitgeverij-brede inspiratiesessies met auteurs en sprekers uit het werkveld.
- Een persoonlijk keuzebudget van 12% en de mogelijkheid om te sporten via onze bedrijfsfitnessregeling.
Interesse?
Spreekt deze functie je aan en herken je jezelf in het profiel? Dan vragen wij je zo snel mogelijk te reageren. Je kunt jouw CV met korte motivatie sturen aan luise.jeunink@idealisk.nl. Wij zien je sollicitatie graag tegemoet. Voor vragen over de functie of over de procedure kun je contact opnemen met Luise Jeunink via 06-46114006.